آشنایی با تایل کف کاذب در هواپیما

21 بهمن ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

ویژگی و خصوصیات های تایل کف کاذب در هواپیما  

خصوصیات و ویژگی تایل کف کاذب در هواپیما شامل چه مواردی می باشد؟ این در واقع سوالی است که ما در ادامه آن را دنبال خواهیم کرد. امروزه از کف کاذب در صنایع مختلف ساختمانی و تاسیساتی بهره می گیرند. جالب است بدانید که کف های کاذب از دیدگاه تمدن شناسی دارای قدمتی دیرینه بوده و مستندات زیادی از دوران گذشته مبنی بر نصب و استفاده از کف کاذب دیده شده است.
یک ویژگی تایل کف کاذب در هواپیما که به صورت منحصر به فرد و مشترک با دیگر مدل های کف کاذب وجود دارد، سبک بودن آنها در زمان ساخت و ساز می باشد که سبب شده گزینه ای بسیار مناسب برای پوشش کابل و تاسیسات درون ساختمان باشند. در حال حاضر کاربرد اصلی کف کاذب را بیشتر در مکان هایی همچون اتاق سرورها، کنترل و کامپیوتر و مناطق مسکونی می باشد. در همین راستا در این مطلب قصد داریم در رابطه با یک نوع خاص کف کاذب، یعنی" تایل های کف کاذب در هواپیما "، صحبت کنیم و شما را بیشتر با ویژگی های تایل کف کاذب در هواپیما آشنا سازیم.

مزیت استفاده از تایل کف کاذب در هواپیمامزیت استفاده از تایل کف کاذب در هواپیما 

اهمیت پانل های کف هواپیما

تایل های کف هواپیما با وجود اینکه زیاد به چشم نمی آیند، اما باید بدانید که این تایل ها در ایجاد بستری راحت برای تردد افراد تاثیر بسزایی داشته و از همین جهت نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند. این پانل ها از مشخصه های ساختاری هواپیما محسوب شده و در ایمنی کلی هواپیما به هنگام عملیات عادی، فرود اضطراری و حوادث نقش بسزایی دارند. جالب است بدانید که پانل های مدرن دارای قابلیت های اضافه تری هستند که می توانند در هدایت و قابلیت تنظیم پیکربندی کابین بسیار موثر باشند. پانل های کف (که گاهی تخته کف نیز نامیده می شوند) در ایران با نام کف کاذب شناخته شده و همانطور که اسم آنها پیداست، در کف هواپیما نصب می شوند تا سطحی را برای رفت و آمد مسافران و خدمه فراهم کنند. با توجه به اینکه در هواپیما نقاط مخصوصی نیز برای اثاثیه یا اشیاء دیگری طراحی شده است، لازم است که این تایل ها به قدر کافی قوی و محکم باشند تا قادر باشند همانند یک ساختار حمایت کننده عمل نمایند. موضوع مهم دیگری که در رابطه با ویژگی تایل کف کاذب در هواپیما وجود دارد، وزن آنها است؛ این تایل ها علاوه بر مقاومت بالا باید از وزن سبکی نیز برخوردار باشند تا مشکلی را برای هواپیما به وجود نیاورند. اکثر صفحات کف دارای اجزای مشترکی هستند که هر کدام در عملکرد کلی صفحه تاثیر می گذارند.

ویژگی تایل کف کاذب در هواپیما

ترکیب مجموعه ای از خصوصیات منحصر به فرد فیزیکی و شیمیایی در پانل های کف کاذب سبب گردیده تا این تایل ها از ویژگی های مفید و کاربردی برخوردار شوند. از جمله کاربردی ترین این ویژگی های می توان به موارد زیر پرداخت:

  1. ماندگاری بالا

  2. استحکام و قدرت

  3. سفتی، سختی

  4. مقاومت مطلوب در برابر ضربه و خرد شدن

  5. مقاومت برشی

  6. خصوصیت جالب توجه مقاومت در برابر اشتعال

  7. عایق صدا و حرارت

در رابطه با ویژگی تایل کف کاذب در هواپیما توجه داشته باشید که در طراحی تایل کف کاذب بین دو اصل مقاومت کافی و هزینه، تعادل دقیقی وجود داشته باشد، چرا که اگر تایل از نظر مقاومت و دوام بیش از حد معمول باشد اما در زمان ساخت هزینه ی زیادی را شامل شود، فایده ای را در بر نخواهد داشت. 

قیمت و خرید کف کاذب فولادی و آلومینیومیقیمت و خرید کف کاذب فولادی و آلومینیومی 

جنس تایل کف کاذب در هواپیما

در ساخت این تایل ها معمولا از مدل لانه زنبوری و متریال هایی شیشه ای، کربنی، اپوکسی و یک هسته آرامید(نوعی الیاف مقاوم در برابر حرارت) استفاده می گردد. همچنین درج هایی در تایل های کف نصب می شوند تا بدین وسیله اتصال تایل به بدنه هواپیما را فراهم کنند. از جمله مزایای استفاده از این تایل ها می توان به کارایی آنها در جلوگیری از لرزش، سروصدا و در بعضی موارد موجب جلوگیری از ورود دود به داخل کابین خلبان، اشاره نمود. به طور کلی پانل های کف بسته به نوع کاربرد، به دو صورت پیکربندی استاندارد یا سنگین قابل تهیه می باشند. برای نمونه در مناطقی که دارای ترافیک سنگینی هستند، پانل های سنگین معمولا بهترین گزینه انتخابی به شمار می آید.

کارشناسان تایل هواپیمای ترکیبی

در حال حاضر کارشناسان این حوزه (چه در داخل ایران و چه خارج)، در طراحی و ساخت سیستم های تایل با وزن کم، دوام کافی و مزایای طولانی مدت و بهینه سازی انرژی، مهارت و دانش خود را به اثبات رسانده و به خودکفایی جالب توجهی در این زمینه دست یافته اند.

کف سازی ساختاری از هواپیما

با وجود اینکه صفحات کف بسیار سبک وزن هستند، اما بخشی قابل توجه و مهم از سازه ی هواپیما به حساب می آیند، و برای مهاربندی تیرهای کف هواپیما در صورت سقوط، لازم است که سطح مشخصی از نیروی برشی را متحمل گردند. این ویژگی تایل کف کاذب در هواپیما به طور ویژه ای در هواپیماهای سبک تری از قبیل سکوهای جت تجاری و یا هواپیماهای منطقه ای که ساختارهای زیر طبقه سبک تری نسبت به جت های بزرگ تجاری دارند، مورد توجه و دارای اهمیت می باشد. در سناریوهای تصادف، بارهای قرار گرفته در جلو روی صندلی ها به ردیف های صندلی انتقال یافته و با خم شدن در تیرهای عرضی و برش در صفحات کف واکنش نشان می دهند. در این مورد مقاومت برشی درزهای اتصال دهنده تایل ها به سازه (به منظور واکنش بارهای جلو بر روی صندلی ها) از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

نقش های اضافی پانل های کف هواپیماهای مدرن

امروزه با افزایش تقاضا برای انتخاب، شرکت های هواپیمایی از تنظیمات کابین برای تمایز خود از سایر رقبا و بهبود درآمد با برترین صندلی ها بهره می برند. تسهیل پیکربندی های متعدد بدون تغییر تایل ها، نیازمند طراحی تایل با انعطاف پذیری مطلوب می باشد تا کلیه تنظیمات را به شکلی مطلوب فراهم نماید؛ این موارد به معنای نیازمندی به درج بیشتر و به طور معمول وزن بیشتر برای تایل و مناطق بیشتری از خرابی بالقوه می باشد. تایل های کف در جت های تجاری نیز  بکار گرفته میشوند؛ به این صورت که با بهره گیری از آنها می توان یک سپر الکترومغناطیسی در کابین ایجاد نمود، این امر کمک می کند تا دستگاه های الکترونیکی قابل حمل در کابین بدون ایجاد هیچ اختلال در عملکرد هواپیما، مورد استفاده قرار گیرند. برای مقابله با این مشکلات از درج های سبک و فناوری پردازشی ایجاد شده بهره می گیرند تا با ایجاد یک پیوند با مقاومت بالا بین درج و صفحه، به طور دائمی در برابر تخریب اثرات محیطی مقاومت ایجاد کنند. با توجه به الزامات ساختاری تایل های کف در موارد متعددی از قبیل بارگیری، الزامات EMC، بازرسی پانل های کف در سرویس، انجام تعمیرات مطابق با راهنمای تعمیر و نگهداری قطعات در صورت لزوم و یا جایگزینی با تایل جدید، می توان بخش مهمی از هواپیما را به صورتی کاملا ایمن محافظت نمود. شرکت آذران فضانما با ارئه بهترین محصولات در خدمت شما عزیزان می باشد.

تایل کف کاذب فولادی و آلومینیومی برای هواپیماتایل کف کاذب فولادی و آلومینیومی برای هواپیما 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe