کف کاذب و لمینت چه تفاوت‌هایی دارند؟

07 تیر ، 1402
مجموعه آذران فضانما

کف کاذب و لمینت دو انتخاب برای پوشاندن کف ساختمان هستند که تفاوت زیادی با هم دارند. این دو انتخاب نه تنها از نظر شکل ظاهری و جنس، بلکه از نظر نحوه اجرا نیز کاملا متفاوت بوده و بر همین اساس کاربردهایشان نیز با هم فرق خواهد دارد. در ادامه با ما در آذران همراه باشید تا به مهم ترین تفاوت‌های کفپوش لمینت و کف کاذب بپردازیم.

کف کاذب چیست؟

قبل از بررسی تفاوت‌های کف کاذب و لمینت ابتدا بهتر است نگاهی به ویژگی‌ها و ساختار کلی این دو نوع پوشش داشته باشیم. کف کاذب تایل‌های آلومینیومی، فولادی و پی وی سی هستند که روی زیرساخت فلزی پایه دار قرار می‌گیرد. به طوریکه تاسیسات کف ساختمان زیر سازه قرار گرفته و تایل‌های روی آن باعث پنهان شدن فضای زیر می‌شود. تایل‌های کف کاذب به‌راحتی قابل جا به جایی هستند و به همین دلیل می‌توان به تاسیسات زیر آنها دسترسی پیدا کرد.

کف کاذب و لمینت

تصویری از کف کاذب

کفپوش لیمنت چیست؟

یکی از رایج‌ترین انواع کفپوش‌های ساختمانی، لمینت است که ساختاری شبیه به چوب دارد و در اغلب مواقع با پارکت اشتباه گرفته می‌شود. تایل‌های لمینت دارای اتصالات نر و مادگی هستند و بعد از قرار گرفتن روی کف اتاق به یکدیگر متصل میشوند. برای اتصال این تایل‌ها نیاز به مصالح ساختمانی و چسب نیست و کافیست اتصالات نر و مادگی را درون هم قرار دهید.

کفپوش لمینت مستقیم روی زمین قرار گرفته و فضای خالی میان تایل‌های آن و کف وجود نخواهد داشت. این پوشش‌ها دارای تنوع رنگ بالایی هستند و اجرای آنها بسیار سریع و آسان انجام میشود.

تفاوت کف کاذب و لمینت از نظر اجرا

با توجه به تعریفی که برای هر یک از این دو نوع پوشش کف ارائه شد، حال براحتی می‌توان تفاوت‌های آنها را متوجه شد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کف کاذب و لمینت، نحوه اجرای آنها است. برای اجرای کف کاذب ابتدا باید زیرساخت فلزی پایه‌دار روی سطح مورد نظر قرار بگیرد. سپس تایل‌ها روی آن نصب شده و محکم می‌شوند. این در حالیست که تایل‌های لمینت روی زمین قرار میگیرند و اتصالات آنها به هم محکم می‌شود.

لمینت و کف کاذب

عکسی از نصب لمینت کف

تفاوت کف کاذب و لمینت از نظر دسترسی به تاسیسات کف

یکی دیگر از تفاوت‌های کف کاذب و لمینت، نحوه دسترسی به تاسیسات کف ساختمان است. با توجه به اینکه زیرساخت فلزی کف کاذب پایه دار است، می‌توان تاسیسات از قبیل کابل‌ها را از زیر آن هدایت کرد. این در حالیست که چنین امکانی در ساختمان‌هایی که دارای کفپوش لمینت هستند وجود ندارد.

علاوه بر امکان عبور تاسیسات از زیر کف کاذب، براحتی می‌توان به آنها در شرایط لزوم دسترسی پیدا کرد. کافیست تایل مورد نظر را از جای خود خارج کرد تا فضای زیر آن در دسترس قرار بگیرد. به همین دلیل است که در اتاق سرور و شبکه و محیط‌های کاری کف کاذب به لمینت اولویت داده می‌شود.

تفاوت جنس لمینت و کف کاذب

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های کف کاذب و لمینت در جنس و متریال به کار رفته در آنها است. در ساخت تایل‌های لمینت از چندین لایه چوب استفاده می‌شود که به هم فشرده شده‌اند. این در حالیست که تایل‌های به کار رفته در کف کاذب از جنس فولاد و آلومینیوم است و زیرساخت آن نیز فلزی است. به همین دلیل می‌توان گفت کف کاذب قابلیت شستشو دارد. لمینت مقاومت کمی در برابر نم و رطوبت داشته و هر گونه نم روی آن را باید خیلی سریع خشک کنید.

تفاوت کف کاذب و لمینت از نظر کاربرد

با توجه به ساختار کلی کف‌های کاذب و پایه‌های مورد استفاده در آنها و همچنین متریال به کار رفته در آنها، کاربردی کاملا متفاوت با لمینت دارند. کف کاذب در منازل مسکونی کمتر استفاده شده و بیشتر در محیط‌های کاری کاربرد دارد. برای پوشاندن کابل‌های عبور داده شده از کف ادارات، فرودگاه، اتاق سرور و شبکه، اتاق مدیریت برق و موارد مشابه از کف کاذب استفاده می‌شود.

لمینت نمی‌تواند تاسیسات کف را پنهان کند و به همین دلیل در اتاق سرور و غیره کاربرد ندارد. علاوه براین، لایه‌های چوبی لمینت مقاومت محدودی دارند و نمی‌توانند وزن بسیار سنگین وسایل مورد استفاده در محیط‌های کاری را تحمل کنند. علاوه براین سطح لمینت در اثر تماس با اشیای نوک تیز خیلی زود خراشیده خواهد شد. بر همین اساس لمینت گزینه مناسبی برای کف محیط‌های مسکونی با تردد کم است.

کف کاذب

عکسی از نصب کف کاذب

مقاومت کف کاذب و لمینت در برابر حرارت

یکی دیگر از تفاوت‌های لمینت و کف کاذب می‌توان به میزان تحمل آنها در برابر حرارت و گرما اشاره کرد. لایه‌های فشرده چوب مقاومت کمی در برابر گرما دارند و قرار گرفتن ظروف داغ باعث سوختگی آنها خواهد شد. این در حالیست که کف کاذب در تماس با گرما دچار سوختگی نخواهد شد. فلزات فولادی و آلومینیومی مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند. در نتیجه می‌توان گفت کف کاذب بهتر از لمینت در برابر آتش سوزی عمل می‌کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع پوشش کف ساختمان، ضریب نفوذ حرارت و صوت در آنها است. کف کاذب به دلیل فاصله‌ای که تا کف اصلی دارد، می‌تواند به عنوان یک عایق صوتی عمل کند. به طوریکه صدای قدم زدن و ضربه پا به طبقه پایین نفوذ نمی‌کند. لمینت مستقیم روی کف قرار می‌گیرد و به همین دلیل نمی‌تواند نقش عایق را ایفا کند. علاوه بر صوت، کف کاذب از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری می‌کند.

از نظر ترمیم این دو پوشش هر دو یکسان هستند. چون تایل‌های لمینت و کف کاذب براحتی از جای خود خارج شده و می‌توان آنها را تعویض کرد.

خرید کف کاذب آذران

با در نظر گرفتن شرایط محیط و ویژگی‌ها و تفاوت‌های کف کاذب و لمینت اگر در نهایت کف کاذب را انتخاب کردید آذران بهترین محصولات را برایتان ارائه می‌دهد. برای خرید کف کاذب آذران می‌توانید کف کاذب فولادی و کف کاذب دایکاست آلومینیومی با کیفیت تضمین شده در هر نقطه از ایران بدون واسطه و با قیمت مناسب دریافت کنید. جهت آشنایی بیشتر با ویژگی‌های کف‌های کاذب و دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید می‌توانید با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe