آشنایی با کف کاذب آکوستیک و کاربردهای آن

23 فروردین ، 1402
مجموعه آذران فضانما

کف کاذب آکوستیک در محیط های مسکونی و کاری و درمانی یکی از بهترین تجهیزات برای فراهم کردن محیطی بدون آلودگی صوتی است که مزایای دیگری را نیز به همراه دارد. این کف ها به دلیل جلوگیری از عبور صدا به طبقات پایین در بسیاری از استودیوهای موسیقی، بیمارستان ها و شرکت ها کاربرد داشته و از نظر زیبایی و جلوه ظاهری نیز در سطح قابل قبولی قرار گرفته اند. برای آشنایی با کف کاذب آکوستیک یا بدون صدا و کاربردهای آن در ادامه با آذران همراه باشید.

کف کاذب آکوستیککف کاذب آکوستیک

کف کاذب آکوستیک چیست؟

کف کاذب یکی از تجهیزات بسیار کاربردی در ساختمان ها است که از سازه پایه دار و پانل های متحرک تشکیل شده است. پایه های این سازه ها میان پانل و کف زمین فاصله ایجاد نموده و به همین دلیل به فضایی برای عبور سیم و کابل ها تبدیل خواهند شد.

پانل های این سازه ها مقاومت بالایی داشته و با چیدمان در کنار هم سطحی را برای تردد افراد فراهم می کنند. کف کاذب آکوستیک نوع خاصی از کف های کاذب هستند که روکش و جنس پانل های آن ضریب جذب صدای بسیار پایینی دارند. به همین دلیل از انتقال صدا به سطح زیرین و طبقات پایین جلوگیری می کنند.

در حالت کلی به دلیل فاصله ای که کف های کاذب با سطح زمین ایجاد می کنند، انتقال صدا را به طبقات پایین کمتر می کنند اما صد در صد نیست. با انتخاب پانل و روکش های مناسب می توان این ویژگی را در آنها تقویت کرد تا فضایی آکوستیک بدون انتقال صدا را با آن ایجاد نمود.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

تفاوت پارکت و کف کاذب پی وی سی

مکان های مناسب استفاده از کف کاذب

اجزای کف کاذب آکوستیک

با توجه به تعریفی که ارائه شد، در ساختار انواع کف کاذب آکوستیک چند جزء و قطعه مهم وجود دارد که عبارتند از:

  • پایه فلزی: این پایه ها در دارای طول های متفاوتی هستند، بدنه تمام فلزی داشته و در برابر تماس با مواد خورنده مقاومت بالایی دارند. پایه های فلزی کف کاذب با اتصالات و چسب های مخصوص کاملا بر روی زمین ثابت شده و از حرکت و تکان خوردن پانل ها در حین تردد افراد جلوگیری می کنند.
  • استرینگر: بعد از اتصال پایه ها به زمین، قطعاتی به نام استرینگر روی پایه قرار میگیرند. این قطعات برای نگهداری پانل و آب بندی و عایق سازی سازه نقش مهمی را ایفا می کنند.
  • پانل کف کاذب ضد صدا: مهم ترین و اصلی ترین بخش در تمام کف های کاذب، پانل های آن است. کف کاذب فولادی دارای تایل های بسیار مهم از این جنس بوده و در مدل های دیگر متریال های متفاوتی در آنها به کار می رود.
  • روکش پانل: برای تردد آسان، عایق سازی بیشتر کف در برابر صدا و جلوگیری از لغزنده شدن کف از کفپوش های مختلفی برای پانل ها استفاده میشود.

مزایای کف کاذب آکوستیک

کف کاذب آکوستیک در چند سال اخیر با استقبال بسیار بالایی برای محیط های مختلف مواجه شده اند. از مهم ترین موارد کاربرد این کف ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

دسترسی آسان به تاسیسات کف

تمام پانل های به کار رفته در این سازه ها قابل جا به جایی هستند. لذا می توان براحتی به سیم و کابل و تاسیسات عبور داده شده از کف ساختمان دسترسی پیدا کرد. استفاده از این کف ها تعمیر و نگهداری تاسیسات کف ساختمان را آسان می کند.

انواع کف کاذب آکوستیکانواع کف کاذب آکوستیک

ضد صدا بودن کف کاذب

اصلی ترین ویژگی کف های کاذب آکوستیک، جلوگیری از نفوذ امواج صوتی است. قرار گرفتن این پانل ها در کف ساختمان از نفوذ امواج صوتی جلوگیری نموده و به همین دلیل صبقات پایین آرامش بیشتری را احساس خواهند کرد.

تعمیر آسان

تمام پانل های این نوع کف قابلیت جا به جایی دارند و این یک ویژگی مثبت است. چون در صورت آسیب دیدن آنها تنها همان پانل را می توان از جای خود خارج و تعمیر یا تعویض کرد.

نصب سریع

اجرای این نوع کف برخلاف کفپوش های سرامیک و پارکت و غیره بسیار اسان و سریع انجام میشود. افراد متخصص با اندازه گیری سریع دقیق می توانند روند نصب کف کاذب را در زمان بسیار کوتاه انجام دهند. علاوه براین، برای نصب این نوع کف نیاز به تخریب سطح زمین و استفاده از مصالح ساختمانی و کثیف کاری نخواهد بود.

علاوه بر موارد فوق، کف های کاذب ضد صدا عایق حرارتی و رطوبتی نیز به شمار می روند و در برابر فشار و ضربه نیز استحکام بالایی دارند. همچنین می توان این نوع کف را در طرح و رنگ بندی های مختلف و متناسب با شرایط محیط اجرا کرد.

کاربرد کف کاذب آکوستیک

با توجه به ویژگی ها و نقاط مثبت این نوع کف کاذب، مدل های آکوستیک دارای کاربردهای گسترده ای هستند. از مهم ترین موارد کاربرد کف کاذب آکوستیک می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

بیمارستان

در محیط های درمانی و بیمارستان ها، سکوت و آرامش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل می توان با نصب کف کاذب ضد صدا به این هدف دست پیدا کرد. علاوه براین، نصب این نوع کف کاذب شرایط را برای دسترسی به تاسیسات عبور داده شده از کف بدون نیاز به تخریب فراهم می کند.

کاربرد کف کاذب آکوستیککاربرد کف کاذب آکوستیک

استودیو ضبط صدا و موسیقی

یکی دیگر از محیط هایی که سکوت اهمیت بسیار بالایی در آنها دارد، استودیوهای ضبط صدا و موسیقی است. به همان اندازه که سکوت در این محیط ها مهم است، صدای زیاد آلات موسیقی می تواند به طبقات پایین آسیب وارد کند. برای رفع این اشکال می توان در طبقات، کف کاذب آکوستیک نصب کرد تا از مزایای متعدد آنها بهره مند شد.

موسسات آموزشی

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در کلاس های آموزشی سر و صدای طبقات بالا مانع از تمرکزتان شود. در موسسات آموزشی نیز می توان از این مدل کف های کاذب استفاده کرد تا مشکل سر و صدای زیاد بین طبقات را حل نمود.

کال سنترها

واحدهای پشتیبانی و مرکز تلفن یا همان کال سنتر یکی از پر سر و صداترین محیط ها محسوب میشود. این صدا نه تنها به تمرکز افراد حاضر در همان محیط آسیب وارد می کند، بلکه طبقات پایین را نیز دچار مشکل خواهد کرد.

با توجه به اینکه در کال سنترها سیم و کابل های زیادی از کف عبور می کنند، با نصب کف کاذب آکوستیک می توان با یک تیر چند نشان زد. در واقع همزمان می توان نظم را در محیط بوجود آورد و از نفوذ صدا به طبقات پایین نیز جلوگیری کرد.

جمع بندی

کف کاذب آکوستیک نوع خاصی از کف های کاذب هستند که پانل و روکش های به کار رفته در آنها مانع از نفوذ صدا میشوند. به همین دلیل صدا به طبقات پایین منتقل نخواهد شد. این سازه ها در محیط های درمانی و بیمارستان ها، موسسات آموزشی و استودیوهای ضبط صدا کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe