چالش ها و خطرات کف کاذب

23 فروردین ، 1402
مجموعه آذران فضانما

خطرات کف کاذب در برابر مزایا و نقاط قوت آن بسیار اندک است و تا حد زیادی با انتخاب جنس باکیفیت و نصب استاندارد می توان آنها را به حداقل کاهش داد. به عبارت دیگر، چالش و خطرات استفاده از این کف ها با نحوه نصب آنها ارتباط دارد و همیشگی نمی باشند. در ادامه به مهم ترین خطرات و اشکالاتی که ممکن است بعد از نصب کف کاذب روبرو شوید اشاره خواهیم داشت. با شرکت آذران فضا نما همراه باشید.

خطرات کف کاذب

کف کاذب یکی از کاربردی ترین انواع پوشش برای کف ساختمان ها است که روی سازه فلزی و با ارتفاع از سطح نصب میشوند. به همین دلیل به تاسیسات و کابل های عبور داده شده از کف ساختمان از این طریق دسترسی خواهید داشت و پانل ها قابل جا به جایی هستند. از مهم ترین خطرات کف کاذب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کف کاذبکف کاذب

ثابت نبودن پایه های کف کاذب

یکی از نکات بسیار مهم در نصب کف کاذب، ثابت کردن پایه ها روی زمین است. بعد از ثابت شدن این پایه ها پانل ها روی سازه پایه دار فلزی قرار میگیرد. در شرایطی که پایه ها به درستی ثابت نشوند با تردد افراد از روی سطح به مرور سازه زیرین تکان میخورد.

تکان خوردن سطح زیرین در حین رفت و آمد افراد احساس ناامنی ایجاد می کند و امکان ایجاد ترک و شکستگی در سازه را نیز بوجود خواهد آورد. تاکید می کنیم که این قبیل چالش ها و خطرات کف کاذب تنها در شرایطی رخ می دهد که نصب استاندارد نباشد. در حالت معمول پایه ها کاملا در بخش های مختلف کف کاذب به درستی و بدون حرکت باقی می مانند.

همچنین دقت داشته باشید که پایه و سازه فلزی زیرین کف کاذب باید از فلزات مرغوب و مقاوم در برابر نم و رطوبت تولید شوند. در غیر این صورت نم و رطوبت احتمالی در سطح زمین باعث خوردگی آنها شده و به دلیل زنگ زدگی به مرور احتمال شکستگی را افزایش می دهد.

تاب خوردن پانل ها

یکی دیگر از مشکلات و خطرات کف کاذب بعد از نصب، تاب خوردن پانل ها است. پانل های کف کاذب در اغلب مواقع ساختار مربع و گاها مستطیل دارند و بعد از قرار گرفتن روی سازه فلزی زیرین قابلیت جا به جایی دارند.

در شرایطی که سطح زیرین صاف و هموار نباشد، پایه ها تراز نخواهند بود و به همین دلیل احتمال تاب خوردن پانل ها وجود دارد. برای جلوگیری از این چالش و مشکل مهم، بهترین کار هموار کردن زمین و رفع تورفتگی و برآمدگی های آن است.

یکی دیگر از دلایل تاب خوردن پانل ها، خمیدگی و برآمدگی دیوارهای جانبی و همچنین استاندارد نبودن متراژ است. اگر محیط داخلی متراژ و ابعاد استاندارد نداشته باشد، پانل ها برای نصب باید برش بخورند. پانل های برش خورده به مرور ممکن است دچار تاب خوردگی شوند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

کف کاذب سرامیکی

کف کاذب فولادی با روکش hpl

شکاف بین پانل ها

به عنوان یکی دیگر از چالش ها و خطرات کف کاذب می توان به شکاف و فاصله زیاد بین پانل ها اشاره کرد. شکاف ایجاد شده بین پانل ها نیز به دلیل برش خوردن غیراستاندارد ایجاد میشود. بعد از برش خوردن باید پانل ها روی سازه به درستی ثابت شوند. علاوه براین، فاصله بین پایه های سازه نباید بیش از اندازه در نظر گرفته شود. در غیر این صورت چیدمان پانل ها با مشکل مواجه شده و امکان ایجاد شکاف و فاصله بین آنها وجود خواهد داشت.

ترک و شکستگی پانل

پانل های کف کاذب در جنس های مختلفی تولید میشوند. استفاده از متریال بی کیفیت باعث ایجاد ترک و گاها شکستگی در پانل ها خواهد شد. این مساله مخصوصا در محیط هایی که وسایل سنگین روی کف کاذب قرار میگیرد اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. به همین دلیل فقط از کف های کاذب مقاوم باید برای تمام محیط ها استفاده کرد تا دوام و ماندگاری آنها افزایش پیدا کند.

علاوه براین، بر روی پانل ها از کفپوش های مختلفی برحسب شرایط می توان استفاده کرد. این کفپوش ها نه تنها باعث تردد آسان و جلوگیری از لغزش افراد میشود، بلکه از آسیب به پانل نیز جلوگیری خواهد کرد. نصب کفپوش های غیراستاندارد می تواند شرایط را بروز یکی دیگر از چالش ها و خطرات کف کاذب فراهم کند. کفپوش اگر مناسب نباشد، تردد دچار اشکال شده و به مرور به پانل نیز آسیب وارد خواهد شد.

خطرات احتمالی کف کاذبخطرات احتمالی کف کاذب

راه های کاهش خطرات

برای جلوگیری از چالش ها و خطرات کف کاذب، چند راهکار وجود دارد که بهترین آنها عبارتند از:

  • خرید کف کاذب با کیفیت و دارای پانل و پایه های مقاوم در برابر خوردگی، ضربه و فشار
  • رعایت استانداردها در نصب کف کاذب توسط افراد حرفه ای
  • رفع تمام برآمدگی ها و ناهمواری های سطح زیرین سازه قبل از نصب
  • رفع خمیدگی های دیوارهای جانبی قبل از نصب
  • تمیز کردن سطح زیرین و از بین بردن نم و رطوبت

خرید کف کاذب باکیفیت از آذران

همان طور که اشاره شد، اصلی ترین دلیلی که باعث بروز خطرات مختلف در کف کاذب میشود، کیفیت پایین پانل ها و نصب اشتباه آنها است. آذران یکی از تولیدکنندگان باسابقه انواع کف کاذب فولادی و کف کاذب دایکاست آلومینیومی با بهترین متریال مرغوب است. محصولات این مجموعه دارای گارانتی بوده و به صورت عمده و جزئی به سراسر ایران قابل ارسال هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروش آذران تماس بگیرید. 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe