کف کاذب سرامیکی چیست و چه کاربردهایی دارد

25 اسفند ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

کف کاذب سرامیکی یکی از پرکاربردترین انواع کف کاذب است که به دلیل داشتن بدنه فولادی و روکش سرامیک زیبایی و استحکام را با هم تلفیق کرده است. این مدل کف که بیشتر برای محیط های کاری و آزمایشگاه ها کاربرد دارد، به دلیل تنوع رنگی بالا در محیط های مسکونی نیز قابل استفاده هستند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی ها، مزایا، معایب، نحوه نصب و کاربردهای کف کاذب سرامیکی در ادامه با آذران همراه باشید.

کف کاذب سرامیکیکف کاذب سرامیکی

کف کاذب سرامیک چیست؟

کف کاذب سرامیکی یکی از مقاوم ترین انواع کف برای پوشاندن تاسیسات است که از یک شبکه فلزی و تایل های فولادی با روکش سرامیک تشکیل شده اند. این کف ها در واقع از تایل هایی تشکیل شده اند که بدنه اصلی آنها فولاد بسیار مقاوم است. بر روی بدنه فولادی، برای جلوه بهتر کف و کمک به زیباتر شدن محیط از روکش های سرامیکی استفاده میشود.

این تایل ها بر روی شبکه فلزی پایه دار قرار میگیرند و به همین دلیل می توانند تاسیسات کف اصلی را پنهان کنند. تایل های سرامیکی قرار گرفته بر روی شبکه فلزی قابلیت جا به جایی داشته و در صورت یاز می توانید آنها را تعمیر یا تعویض کنید.

مزایای کف سرامیکی کاذب

با توجه به نوع ساختار این کف های کاذب و همچنین متریال به کار رفته در تایل و شبکه فلزی، چند مزیت مهم در آنها وجود دارد که عبارتند از:

استحکام بالا

در اجرای این مدل از کف های کاذب ابتدا نیاز به نصب شبکه فلزی است. فلز به کار رفته در این شبکه ها ضد زنگ و بسیار مقاوم بوده و نم و رطوبت محیط و همچنین مواد خورنده باعث پوسیدگی آنها نخواهند شد. علاوه براین، پایه های شبکه ضخامت مطلوبی داشته و براحتی وزن افراد در محیط های پرتردد را تحمل می کنند.

علاوه بر شبکه فلزی زیرین، تایل های به کار رفته در سازه نیز مقاومت بالایی دارند. ورق های فولادی به کار رفته در تایل ها از شکستگی و ترک تایل جلوگیری می کند و به ندرت این بخش از تایل دچار آسیب میشود. لایه سرامیکی نیز اگر از نوع باکیفیت انتخاب شود، در برابر تردد افراد دچار ترک و شکستگی نخواهد شد.

ساختار کف سرامیکی کاذبساختار کف سرامیکی کاذب

تنوع زیاد در طرح و رنگ

در محیط های کاری و تجاری و مسکونی، کف ساختمان تاثیر بسیار زیادی بر جلوه ظاهری و زیبایی آن دارد. با توجه به اینکه لایه رویی تایل های این مدل کف از سرامیک است، در نتیجه با رنگ بندی های متنوعی قابل اجرا هستند. تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ یکی از مهم ترین مزایای این مدل کف محسوب میشود و متناسب با شرایط محیط، نوع کاربری و نور و روشنایی می توان مدل مناسب را انتخاب کرد.

قابلیت تعمیر و تعویض آسان

تایل های سرامیکی اجرا شده روی زیرساخت فلزی قابلیت جا به جایی دارند. برخلاف سایر کفپوش ها از قبیل کفپوش های پی وی سی و پارکت و غیره، در صورت آسیب وارد شدن به یک تایل، می توان همان بخش را از جای خود خارج و با تایل سالم تعویض کرد.

دسترسی به تاسیسات کف

به دلیل پایه دار بودن شبکه فلزی زیرین و همچنین قابلیت جا به جایی آسان تایل ها، با نصب کف کاذب سرامیکی می توان به تاسیسات کف براحتی دسترسی داشت. در نتیجه نه تنها بی نظمی های کف با این نوع پوشش پنهان میشوند، بلکه در صورت نیاز می توان به فضای زیرین و لوله و تاسیسات و کابل و غیره دسترسی پیدا کرد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

کندن پارکت

کفپوش سالن ورزشی

عایق نم و رطوبت

در محیط هایی که به دلایل مختلف کف دارای نم و رطوبت است، با استفاده از این مدل کف کاذب می توان از نفوذ نم به فرش و موکت و سایر وسایل موجود در محیط جلوگیری کرد. همچنین لازم به ذکر است، تایل ها بعد از قرار گرفتن روی شبکه فلزی آب بندی و عایق بندی میشوند و به همین دلیل نم و رطوبت روی کف کاذب نیز به فضای زیرین منتقل نخواهد شد.

عایق صدا

در ساختمان های چند طبقه، با نصب کف کاذب سرامیکی می توان از انتقال صدا به طبقات پایین جلوگیری کرد. این کف ها از کف اصلی ساختمان فاصله داشته و فولاد و سرامیک می توانند عایق بسیار قوی در مقابل امواج صوتی در نظر گرفته شوند.

علاوه بر موارد فوق، این مدل کف کاذب در برابر آتش سوزی نیز مقاومت بالایی داشته و ایمنی محیط را افزایش می دهند. همچنین لازم به ذکر است، تردد زیاد نیز باعث خراشیدگی سرامیک نشده و براحتی نیز با مواد شوینده مختلف قابل تمیز شدن هستند.

نصب کف کاذب سرامیکینصب کف کاذب سرامیکی

نحوه نصب کف کاذب سرامیکی

در اجرای کف کاذب فولاد با روکش سرامیک نیاز به شبکه فلزی پایه دار، استرینگر، تایل های سرامیکی و پیچ و مهره و اتصالات است. ابتدا تا حد امکان باید ناهمواری های کف برطرف شود و سپس شبکه پایه دار روی آن قرار گیرد. شبکه فلزی زیرین با پیچ و مهره های مخصوص به زمین متصل و کاملا ثابت خواهند شد. سپس تایل های سرامیکی بر روی شبکه قرار میگیرد.

دقت داشته باشید ابتدا باید نقطه شروع را انتخاب کنید. فاصله پایه ها بهتر است 600 میلیمتر در نظر گر فته شود. برای اتصال پایه ها باید استرینگر را روی آنها قرار داده و کاملا محکم کنید. برای چیدمان تایل ها بهتر است از دورترین دیوار به درب شروع کنید و به مرور به جلوی درب حرکت کنید تا تردد در بازه زمانی نصب با مشکل مواجه نشود.

کاربرد کف کاذب فولادی با روکش سرامیک

با توجه به ویژگی ها و مزایای این نوع کف، حال سوال این است که کف کاذب سرامیکی چه کاربردی دارد؟ از رایج ترین موارد کاربرد این نوع کف می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • نصب در کف بیمارستان ها و مراکز درمانی
  • قابل استفاده در آزمایشگاه ها
  • قابل نصب در اتاق سرور
  • نصب در محیط های اداری
  • نصب در فرودگاه ها برای انتقال آسان تاسیسات از کف
  • قابل اجرا در محیط های آموزشی
  • قابل اجرا در سالن اجتماعات و سالن های کنفرانس
  • قابل اجرا در اتاق برق

قیمت کف کاذب سرامیکی

در تعیین قیمت این نوع پوشش کف، متریال به کار رفته در شبکه فلزی و تایل ها از بیشترین اهمیت برخوردار هستند. در مدل های باکیفیت فولاد با ضخامت زیاد در تایل ها استفاده میشود و به همین دلیل قیمت بالاتری نسبت به مدل های نامرغوب دارند.

علاوه براین، کیفیت سرامیک و ضخامت آن نیز بر قیمت می تواند تاثیرگذار باشد. ابعاد تایل ها، متراژ فضای نصب و همچنین کیفیت شبکه فلزی زیرین و یراق آلات به کار رفته در روند نصب همگی از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در قیمت کف کاذب سرامیکی هستند.

جمع بندی

کف کاذب سرامیکی سازه ای فلزی و پایه دار است که در کف اتاق و محیط مورد نظر قرار گرفته و تایل های فولادی با روکش سرامیک در آن نصب میشوند. این تایل ها که مقاومت بسیار بالایی دارند، قابل جا به جایی بوده و به همین دلیل امکان دسترسی به تاسیسات زیرین را فراهم می کند. از این پوشش ها برای کف اتاق سرور و برق، بیمارستان و آزمایشگاه و همچنین مراکز مخابراتی و فرودگاه ها می توان استفاده کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe