آموزش نصب کف کاذب

22 بهمن ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

نصب کف کاذب یکی از کارهای بسیار تخصصی می باشد که نیاز به رعایت کردن استانداردها و نکات متعددی دارد. تنظیم صحیح ارتفاع پایه ها، تراز بودن کف و روش چیدمان تایل ها و همچنین نحوه شروع کار از موارد مهمی می باشد که در نصب کف کاذب باید مورد توجه قرار گیرند. آذران فضا نما؛ تولدکننده کف کاذب فولادی و آلومینیومی در ادامه مراحل نصب انواع کف کاذب و استانداردهای مهم آن را شرح خواهد داد.

مراحل نصب کف کاذب

کف کاذب مجموعه ای از زیرساخت شبکه ای فلزی، پایه ها و رابط و تایل های روکش دار بسیار مقاوم می باشد که در محیط های تجاری، اداری، صنعتی و حتی مسکونی استفاده میشوند. این کف ها به دلیل پایه هایی که دارند فضا را برای نگهداری و عبور تاسیسات و کابل و سیم کشی ها فراهم می کنند. برای نصب کف کاذب آلومینیومی و غیره لازم است مراحل زیر طی شوند:

کف کاذب و مراحل نصب آنکف کاذب و مراحل نصب آن

آماده سازی زیرساخت

یکی از مهم ترین گام ها برای نصب صحیح و استاندارد کف های کاذب، آماده سازی زیرساخت می باشد. با توجه به اینکه برخی از سطوح دارای ناهمواری های چشمگیر می باشد، به همین دلیل لازم است ابتدا سطح هموار شود تا ارتفاع پایه ها به درستی تعیین گردد.

علاوه براین، گرد و غبار و چربی و نم و رطوبت روی سطح اصلی بنا می تواند مانع بزرگی در برابر چسبندگی پایه ها باشد. لذا ابتدا باید گرد و غبار و چربی و سایر آلودگی های سطح را تمیز کنید. دقت داشته باشید که تراز در هر مترمربع سطح کف کاذب در حالت استاندارد باید +/- 1.5 میلیمتر و در تمام سطح برابر 5 میلیمتر باشد.

علاوه براین، بهتر است استحکام و مقاوم پوشش سطح اصلی نیز در این مرحله بررسی شود. چون برخی از سطوح استحکام ایده آل را نداشته و به مرور ممکن است باعث لق شدن پایه ها شوند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

روش نصب پارکت

نصب دیوارپوش روی کاشی

تهیه ابزارهای نصب

از گام های مهم برای انجام کار به صورت حرفه ای، تهیه ابزارها می باشد. هر اندازه از ابزارهای پیشرفته و دقیق تری برای اندازه گیری و تراز کردن و نصب استفاده شود، به همان اندازه کیفیت کار نهایی بالاتر خواهد بود. برای نصب کف کاذب به ابزارهایی از قبیل تراز لیزری، تیغ اره، ترازهای کوچک برای تنظیم پایه ها، آچار، پیچ گوشتی، مته برقی و دستی، مکش، نوار فلزی نیاز خواهید داشت.

تعیین نقطه شروع نصب کف کاذب

  • یکی از مهم ترین اقداماتی که در نصب باید انجام شود، تعیین نقطه شروع است. نقطه شروع باید به گونه ای انتخاب شود که پنل ها در اندازه های کمتر از 30 میلی متر برش نخورند. علاوه براین، نباید نقطه شروع را از جلوی در نظر بگیرید، چون رفت و آمد و حرکت پنل ها به سایر بخش های اتاق را با مشکل مواجه می کند. بر همین اساس نقطه شروع را از طولانی ترین دیوار علامت گذاری می کنیم.
  • با توجه به ابعاد پانل های کف کاذب حداقل 1200 میلیمتر از دیوار جانبی باید به داخل اندازه گیری کنید. سپس 900 میلیمتر از دیوار بعدی به داخل اندازه گیری کنید. محل تقاطع این دو نقطه را علامت گذاری نمایید.
  • سپس دو خط عمود بر هم از این نقطه رسم کنید. بررسی کنید که در تمام بخش ها زاویه خط با دیوار 90 درجه باشد. رسم این خطوط با گچ انجام میشود و احتیاج به دقت بسیار بالایی دارد.

مراحل نصب کف کاذبمراحل نصب کف کاذب

نصب پایه و استرینگر

  • سپس با فاصله 600 میلیمتر به همین روش محل قرارگیری سایر پایه ها را علامت گذاری کنید.
  • ارتفاع پایه ها را بر اساس نوع و اندازه تاسیسات عبوری از روی سطح اصلی تعیین کنید. علاوه بر ارتفاع، با ترازهای لیزری کوچک باید عمود بودن پایه کاملا بررسی شود.
  • استرینگرها را به پایه ها متصل و کاملا محکم کنید.
  • پایه ها را با پیچ یا چسب های مخصوص روی سطح اصلی محکم کنید.

چیدمان پانل های کف کاذب

  • بعد از ثابت شدن پایه ها و با بررسی نقشه کلی فضای نصب، چیدمان پانل ها را انجام دهید. برای این منظور می توانید روش های L و بلوکی را انتخاب کنید. در اغلب مواقع از روش L برای نصب و چیدمان پانل ها استفاده میشود.
  • در روش L ابتدا طولانی ترین دیوار را انتخاب و پانل ها را به ترتیب روی پایه ها قرار دهید. اگر پانل ها ثابت نمیشوند، جهت آنها را چرخش دهید و مجدد روی زیرساخت فلزی نصب کنید.
  • بعد از اتمام چیدمان پانل کنار یکی از دیوارها، دیوار عمود بر آن را انتخاب و پانل را به همین صورت بچینید و محکم کنید.
  • سایر پانل ها را نیز با همین روند روی زیرساخت فلزی قرار دهید تا تمام اتاق و سالن مورد نظر با کف کاذب پوشش داده شود.

دقت داشته باشید که در چیدمان پانل ها ممکن است نیاز به برش داشته باشند. انجام این کار دقت بالایی لازم دارد، در غیر این صورت ممکن است به پانل آسیب وارد شود.

نکات مهم نصب کف کاذبنکات مهم نصب کف کاذب

نکات مهم در نصب کف کاذب

  • در نصب کف کاذب حتما دقت داشته باشید که هیچ یک از بخش ها به ستون و دیوارها تکیه نداشته باشند. تکیه داشتن کف کاذب به ستون و غیره تاثیر منفی بر کارایی آنها داشته و فشار زیادی را بر سازه وارد می کند.
  • در تمام مراحل نصب از تراز بودن پایه ها و پانل های نصب شده روی آنها مطمئن شوید.
  • چیدمان و ارتفاع پانل ها باید با شرایط محیط، مقاومت پوشش سطح اصلی و کیفیت آن و همچنین ابعاد و تعداد تاسیسات عبوری از زیر آن تناسب داشته باشد.
  • در تعیین نقطه شروع دقت داشته باشید که در بسیاری از ساختمان ها دو دیوار کاملا بر هم عمود نمی باشند. به همین دلیل با تراز حتما 90 درجه را اندازه گیری کنید.
  • برای جا به جایی آسان پانل ها، حداکثر فاصله آنها تا ستون کناری و دیوار 15 میلیمتر باید در نظر گرفته شود.
  • برای جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت به داخل پانل ها، قسمت های برش خورده باید درزبندی شوند.
در انتها تاکید می کنیم که نصب کف کاذب نیاز به دقت بسیار بالایی دارد و مراحل فوق به صورت کلی و بدون پرداختن به جزئیات اصلی ارائه شد. به همین دلیل بهترین انتخاب بدون شک استفاده از تخصص تیم های حرفه ای در این زمینه می باشد. آذران یکی از تولیدکنندگان کف کاذب در ایران می باشد که نصب را با رعایت استانداردها توسط افراد حرفه ای ارائه می دهد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe